راهنمای استخدام پرسنل و نیروی کار برای رستوران و کافی شاپ و فست فود


یکی از دغدغه های همیشگی هر مدیری، این است که چگونه می تواند به افراد دیگر به عنوان نیروی کار اعتماد کرده و سرمایه ی کسب و کار خویش را به آن ها بسپارد؟ بیشتر مدیران از این که تا کنون پرسنل دلخواه خویش را پیدا نکرده اند، گله مند هستند البته این گلایه و شکایت همیشگی، موضوعی مشترک بین مدیر و کارکنان است و بسیار اتفاق می افتد که از برخورد و عملکرد و همکاری با یکدیگر راضی نباشند اما همان گونه که توصیه می شود افراد جویای کار نسبت به ویژگی ها و شخصیت کارفرما دقت بیشتری داشته باشند و تحقیق نمایند، مدیران نیز باید از نکات مهم تحت عنوان راهنمای استخدام پرسنل و نیروی کار آگاه باشند.

بهره مندی از کارکنانی با استعداد، حرفه ای و با اخلاق یکی از خواسته های هر مدیری است و تشخیص میزان این ویژگی های خوب در هر شخص بستگی زیادی به مهارت و تجربه ی شخص مدیر دارد اما برخی از سوالات نیز هستند که بیان کردن آن ها در زمان مصاحبه استخدام لازم است و باعث می شود تا بتوان از طریق برخی از اطلاعات کلیدی به شناخت کامل تری دست پیدا کرد. این مقاله از سایت گروه سرآشپزان برتر به طور اختصاصی به مواردی اشاره خواهد کرد که دانستن آنها برای شخصی که صاحب کسب کاری مرتبط با رستوران، کافی شاپ و فست فود است، خالی از لطف نخواهد بود.

پوشش و لباس پرسنل و کادر رستوران

در مصاحبه استخدام پرسنل رستوران، فست فود و کافی شاپ چه سوالاتی بپرسید؟

بدون شک شما نیز به عنوان یک مدیر و صاحب یک بیزینس، برای راه اندازی آن زحمت بسیار کشیده اید و می خواهید که سرمایه ی زمانی و مالی خود را با کسانی سهیم شوید که با شما همراه و همفکر باشند. استخدام نیروی کار موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا به عنوان یک چالش بزرگ باید بتوان از آن به درستی عبور کرد و در نهایت آنچه را که می خواهید به دست آورده باشید. شاید یکی از رویاهای هر مدیری این باشد که کارمندانی مشتاق و دلسوز داشته باشد که تقریبا به اندازه ی خودش بتوانند برای آن بیزینس و تمامی امور مربوط به رستوران، کافی شاپ یا فست فود دلسوزی و توجه کرده و وقت بگذارند و به قول معروف از جان و دل کار کنند.

البته که در صورت پیدا شدن چنین افرادی، شخص کارفرما نیز باید قدردان زحمات و همکاری مشتاقانه ی آنان باشد ولی مسئله ی اصلی اینجاست که یافتن پرسنل خوب و حرفه ای به آسانی نیست؛ همانطور که کار کردن با صاحب کار یا کارفرمای منصف و با اخلاق نیز به این راحتی ها فراهم نمی شود، اما اگر شما به عنوان صاحب یک کافی شاپ یا رستوران یا فست فود فکر می کنید که به اندازه ی کافی از ویژگی های خوب و مورد پسند نیروی کار، برخوردار هستید، برای اینکه بتوانید گزینه های مناسبی را در مصاحبه های استخدام کشف کنید، لازم است یک گفتگوی حرفه ای و در عین حال صمیمی ترتیب دهید و از یک مشاور کسب و کار کمک بگیرید و سوالاتی در خصوص سابقه ی کاری قبلی متقاضیان طرح نموده و سعی کنید با مذاکره و صحبتی دوستانه بفهمید که

  • در مشاغل قبلی از چه چیزهایی راضی نبودند؟
  • چه مهارت هایی داشته اند که حتی فراتر از نیاز شغل قبلی آن ها بوده است؟
  • چه کارهایی انجام می داده اند که در نهایت از آن قدردانی نمی شده است؟
  • آیا به مشاغل مرتبط با رستوران، فست فود و کافی شاپ علاقه دارند و یا صرفا به دنبال یک کار برای کسب درآمد هستند؟
  • خوراکی ها و نوشیدنی های مورد علاقه ی آن ها چیست؟
  • اگر زمانی حقوق آن ها را کمی دیر تر پرداخت کنید، چه واکنشی خواهند داشت؟
  • شرایط کاری ایده آل و دلخواه آن ها چیست و چه انتظاری از شما به عنوان یک مدیر دارند؟
  • سوالاتی در خصوص ارزیابی شخصیت پرسنل تنظیم کرده و از وی بپرسید. از این طریق خواهید فهمید که آن فرد تا چه حد درون گرا یا برون گراست و این مسئله به شما کمک می کند تا بدانید چه شغل و سمتی در مجموعه ی شما برای وی مناسب تر است. برای مثال فردی که وظیفه ی خوشامد گویی یا سفارش گیری در رستوران، کافی شاپ یا فست فود را بر عهده دارد، باید توانایی برقراری ارتباط موثر با مهمانان و مراجعه کنندگان را داشته باشد و شما به عنوان یک مدیر باید بتوانید این مسئله را تشخیص دهید و بدون شک شخصی که خجالتی بوده و از اعتماد به نفس لازم برخوردار نباشد، برای این وظیفه انتخاب مناسبی نیست.

برای استخدام کارمند و پرسنل جدید رستوران کافی شاپ و فست فود خود، حرفه ای مصاحبه کنید.

اگر شما در زمان مصاحبه استخدام فضایی صمیمانه ایجاد کنید، شخص مراجعه کننده و متقاضی کار با راحتی بیشتری سخن می گوید و قطعا در میان حرف هایش موارد مهم زیادی را بیان خواهد کرد که به یک مدیر با تجربه کمک می کند تا بهتر آن فرد را بشناسد. سعی کنید از اهداف شخصی اش بپرسید یا اینکه نظر وی را در خصوص موارد مختلف جویا شوید. مثلا بپرسید که اگر خودش به یک رستوران خوب مراجعه کند، پذیرایی ایده آل را چگونه تعریف می کند و انتظار دارد که با وی چگونه برخورد شود؟

شما با فهمیدن تعاریف ذهنی شخص متقاضی کار در رستوران، کافی شاپ یا فست فود خودتان به راحتی می توانید حدس بزنید که عملکرد وی به عنوان پرسنل و نیروی کار در آینده چگونه خواهد بود و با مشتریان شما چه برخوردی خواهد داشت. البته گروه سر آشپزان برتر تاکید می کند که تمامی این اطلاعات و نتیجه گیری ها نسبی است، همان طور که چیز مطلقی در این جهان وجود ندارد و تغییر همیشه در برابر تداوم مطرح می شود؛ بنابراین شناختی که از طریق مصاحبه استخدام از فرد متقاضی به دست می آوری،د قطعی نبوده اما بدون شک برای انتخاب یک کارمند خوب، بهترین گزینه ی کمک کننده و موثر خواهد بود.

+ There are no comments

Add yours