طراحی یا دیزاین غذا

آیا آماده اید که یکسری تغییرات در رستورانتان اعمال کنید؟  با ایده های نحوه سرو غذا در رستوران همراه ما باشید.در آخر شما لیست غذاهایتان را در منو تدوین می کنید ، ولی چطور آن غذاها را سرو کنیم ؟

در دنیای هنر آشپزی این خیلی باب شده که ظاهر یک غذا یکی از عوامل مهم است و می تواند در جذب مشتری و انتخاب منوی غذایی اش تاثیر بگذارد.فرمول خاصی وجود دارد که چگونه غذا را در بشقاب سرو کنیم؟ آیا می دانید چطور رنگ ها را در بشقاب بگذاریم که جذاب به نظر برسد؟ این اولین چیزی است که وقتی مشتریان رستوران می بینند تحت تاثیر قرار میگیرند.روش های مختلفی وجود دارد که غذا چگونه سرو بشود .در اینجا قواعد کلی سرو کردن غذا در رستوران را به شما ارائه می دهیم. روش های مدرن سرو غذا را و لوازمی که برای این کار لازم دارید را به شما خواهیم گفت.

چه کسی مسئول تزئین غذا دررستوران شما است؟

متناسب با نوع رستوران، سایز و گنجایش رستوران افراد مختلفی می توانند این کار را انجام بدهند ،آشپز،گارسن ،یک فرد متبحر آموزش دیده در این زمینه یا اگر سلف سرویس باشد خود مشتریان. ولی فرقی نمی کند که چه کسی غذا را برای سرو کردن تزئین می کند فقط کافی است که او قواعد کلی سرو غذا در رستوران را بداند.

قواعد ابتدایی برای تزئین غذا در رستوران

قواعد مشخصی هستند که باید از آن ها پیروی کنید:

  • بشقاب غذا نباید پر از غذا باشد، و البته نباید خالی هم به نظر بیاید
  • همیشه لازم است که قسمت بیرونی بشقاب از لبه ها به بعد خالی باشد
  • باید تضاد رنگی در بشقاب را رعایت کنید
  • تقارن را فراموش کنید نا متقارن بیشتر محبوبیت دارد
  • وقتی غذاها تکه تکه اند  باید متحد بودنشان را رعایت کنید
  • خیلی سس نریزید ، سس را جداگانه ببرید
  • اگرمی خواهید گوشت یا مرغ کبابی یا میگو سرو کنید آن را بیشتردر جایگاه اعداد فرد بشقاب قرار بدهید تا زوج.

من یک قاعده تعجب انگیز دیگر هم که خیلی از سرآشپزها در رستوران ها هنوز از آن استفاده می کنند بگویم. می توانید شما هم از آن استفاده کنید. یک قانون قدیمی می گوید که شما باید به بشقاب مثل یک ساعت نگاه کنید، و انواع مشخصی از غذا را در ساعت های مشخصی قرار بدهید. درساعت 11 شما باید کربوهیدرات ها را ببینید( پاستا، برنج، سیب زمینی) ، سبزیجات در ساعت 2 در هنگام سرو شام ، درساعت 6 شما باید پروتئین ببینید غذای اصلی( ماهی، گوشت).

مدل های عمودی سرو غذا برای آشپزان خلاق

مدل عمودی تزئین غذا خیلی جدید است. می تواند دربشقاب غذا شاهکار باشد.غذای اصلی اغلب در وسط میز قرار داده می شود و بقیه جاها خالی است یا با سس تزئین می شود، و مثل یک امضای هنری به نظر می آید. برای این نوع تزئینات غذا شما باید قوه تخیل خوب ومهارتش را داشته باشید و تمرین کنید. سرو عمودی غذا در رستوران هایی که خوب سرویس می دهند دیده می شود. این ایده برای تزئین و سرو غذا در فست فودها خوب به نظر نمی آید، چون این کار زمان بر است.

برای مثال :طراحی منظره را در تصورکنید

از یک باغ مثلا الهام بگیرید، و شروع به جایگذاری عمودی کنید.

مدل های انتزاعی تزئین و سروغذا

این متد گزینه ی محبوبی برای آشپزان خلاق و قوی است!فرم و ساختار ،ارتفاع و طول ظرف را فراموش کنید، بگذارید غذاها تحریک برانگیز و طبیعی به نظر برسند. ظرفی که به صورت رندم ولی جالب طراحی شده، و هیچ قاعده و قانونی در آن به کار نرفته .هرچقدر که می توانید رنگ ها در بشقاب ترکیب کنید، این برای نتیجه گرفتن درست لازم است.

طراحی یا دیزاین غذا

تزئین و دکوراسیون غذا

دکوراسیون ظرف غذا خیلی مهم است ، و می تواند از راه های مختلفی انجام بشود، ولی پیشنهاد می شود که از غذاهای قابل خوردن و ادویه جاتی استفاده کنید که هم مزه آن را خوب کند و هم مکمل غذای اصلی باشد. برای مثال ماهی را با لیمو سرو کنید. ما امروزه می بینیم که آشپزها با چیزهای غیر خوراکی بشقاب غذا را تزئین میکنند مثلا در آن گل می گذاردند!!!!!!

جابه جایی ظرف های غذایی

نظرتان چی هست اگر سس را به جای سرو تو ظرف همیشگی آن بریزیم داخل یک ظرف لوله ای شکل؟ مثلا سوپ را در قهوه جوش ظرف کنیم و…

نحوه تزئین و سرو غذا به شکل ارگانیک

در حالی که سرآشپزان برتر دنیا معتقدند که غذا باید در بشقاب های سفید بزرگ سرو بشود چرا یکقدم جلوتر نرویم و از ظروف طبیعی استفاده نکنیم؟ همه چیز طبیعی و ارگانیکش امروزه پر طرفدارتر است، پس چرا مثلا از بشقاب ها و قاشق چنگال چوبی یا سنگی استفاده نکنیم؟

آماده سازی غذا و سرو غذا در مقابل مشتری

تزئین و آماده سازی غذا رو به روی میز مشتری یکی از روش های محبوب سرو غذا در رستوران های سراسرجهان است.چرا این کار را حداقل برای مشتریان VIP نکنیم.

این نوع غذاها را می شود در مقابل خود مشتری تزئین کرد:

  • استارترهای سرد
  • سوپ
  • بشقاب ماهی
  • دسرها

غذاهایی که در مقابل مشتری دررستوران تزئین می شود باید نکات زیر را رعایت کند:

  • غذاهای سرد را آماده کنید و آن را در چرخ دستی برای سرو ببرید( مثل سالاد یا برش های تارت)
  • می توانید روی اجاق در مقابل مشتری غذا را اماده کنید و در مقابل او سرخ کنید
  • مردم دوست دارند ببینند که آشپزها چطور کار می کنند. علاوه بر اینکه آماده کردن غذا مهم است نحوه ارائه غذا هم مهم است.

همچنین شما عزیزان جهت راه اندازی رستوران و طراحی دکوراسیون رستوران می توانید با گروه فوق تخصصی سرآشپزان برتر تماس حاصل فرمایید…

منبع: https://possector.com/marketing-promotion/restaurant-food-presentation-ideas

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *